NVI och invasiva arter

Frykdalsbanan är en drygt 8 mil lång järnvägslinje i Värmland. Inför en planerad upprustning av järnvägen utförde vi på beställning av Trafikverket en naturvärdesinventering längs delsträckan Sunne-Torsby. Stora delar av de utpekade projekteringsområdena är strandnära och berörs av strandskyddet, därför används resultatet också vid samråd med länsstyrelsen i dessa frågor. Områden med naturvärde bestod av lundartade lövblandskogar, strandzoner, betesmark eller brynzoner.

Uppdraget innebar förutom standard i NVIn även en särskild inventering av invasiva arter. Vi fann flera sträckor som hade stor förekomst av kanadensiskt gullris, även blomsterlupin och jättebalsamin hittades. Järnvägar innebär en särskilt stor risk för spridning av invasiva kärlväxter då banvallarna håller öppna störda marker som gynnar många av dessa arter, luftdraget från passerande tåg drar också med sig frön långa sträckor och ökar spridningen. Det är därför extra viktigt att hålla koll på invasiva arter i dessa miljöer.

Liknande projekt

  • Anpassad skötsel av kraftledningsgator
    Infrastruktur

    Anpassad skötsel av kraftledningsgator

    Greensway har utvecklat ett verktyg åt E.ON som kartlägger naturvärden inom ledningsnätet med hjälp [...]

  • Norrbottniabanan
    Infrastruktur

    Norrbottniabanan

    Greensway utförde under sommaren och hösten 2022 en naturvärdesinventering (NVI) enligt svensk stand [...]

  • Naturvärden i vägkantsmiljöer
    Infrastruktur

    Naturvärden i vägkantsmiljöer

    Pollinatörer har en nyckelroll i ekosystemen och förser oss med viktiga ekosystemtjänster. Därför är [...]

  • Anpassad skötsel av kraftledningsgator
    Infrastruktur

    Anpassad skötsel av kraftledningsgator

    Greensway har utvecklat ett verktyg åt E.ON som kartlägger naturvärden inom ledningsnätet med hjälp [...]

  • Norrbottniabanan
    Infrastruktur

    Norrbottniabanan

    Greensway utförde under sommaren och hösten 2022 en naturvärdesinventering (NVI) enligt svensk stand [...]